28 January 2013

Wschód, wschód, wschód

To była gruba książka. Ponad 650 stron. Może oddaje to ogrom obszaru, który m.in. opisuje?

"Dalej na Wschód" J. Uberna

Dużo mi się książek o wschodzie nazbierało, oj dużo. Moja ciocia w Wigilię, w czasie której stałam się dumną posiadaczką owej książki, nie zawahała się mnie zapytać, czy mam książki o czymś innym. Mam, ale o tym może później. Teraz zajmijmy się tym oto dziełem:

Cud, nie książka! 650 stron przeczytałam w tydzień, a nie czytałam cały czas. Akcja owego cudu ma miejsce w latach 60 XIX wieku, kiedy to Polacy mieszkają początkowo w Królestwie Polskim, potem się buntują i znowu znikają z map. Pewien Polak, doktor Dobrowolski otrzymuje za operację pokaźną sumkę, którą pomnaża w pokerze. Za namową pewnego Żyda nazwiskiem Kon, zabiera przyjaciela Bielskiego i polecanego przez Kona, Jabłonowskiego na... Syberię. Utożsamiana z niewolą i katorgą kraina staje się miejscem życia dla tych Polaków. Wkrótce ich grupa powiększa się o zesłańców i żołnierzy rosyjskich, którzy pomagają im dorobić się pieniędzy na zamarzniętej ziemi. Handlują, z chęcią poznają Syberię, walczą z rozbójnikami, korupcją i alkoholem, wydobywają wielokaratowe diamenty... Robią tam wszystko, co się tylko da, a potem wyjeżdżają na południe. Do Polski, która po ich powrocie znajduje się jedynie w sercach rodaków nie wracają, ale nigdy jej nie zapominają. O Powstaniu Styczniowym (przypominam, że w tym roku okrągła rocznica) dowiadują się za pośrednictwem zaprzyjaźnionego urzędnika polskiego pochodzenia w jednym z syberyjskich miast. Ratują uciekinierów z zsyłki.

Książkę czyta się jednym tchem, a potem nie da się o niej zapomnieć. Przynajmniej ja tak miałam. Cokolwiek robiłam, przypominał mi się odpowiedni fragment książki. Teraz, choć od przeczytania minął niemal miesiąc, to uczucie nie słabnie. Wracam do tej książki średnio raz w tygodniu, a czasem nawet częściej. Czytam wtedy rozdział, dwa i myślę o nim cały dzień. Czuję taką potrzebę. 

Dzieło to przeczytać po prostu trzeba! 

No comments:

Post a Comment

Dziękuję!