06 December 2013

Zima


Dawno tak nie wiało. Silne drzewa uginały się pod ciężarem wiatru, delikatne liście odlatywały gdzieś daleko. Wraz z nim przybył śnieg, na który czekałam od dawna. Gdy na zewnątrz było zbyt biało, by patrzeć na świat przez okno, w klasie rozdaliśmy mikołajkowe prezenty. Zima zaskoczyła nie tylko drogowców, ale i podróżujących pozostałymi środkami transportu. Gdy inni narzekali na uderzające w twarz białe płatki, ja przypomniałam sobie najwspanialszą zimę, jaką widziałam - zeszłoroczną na Północy. Chciałabym tam znów pojechać. Na chwilę obecną pozostaje mi jedynie zaczytywanie się książkami o Karelii.


W brudnopisie zapisuję po kolei liczebniki po fińsku. Doszłam do pięciuset sześćdziesięciu siedmiu - viisisataakuusikymmentäseitsemän.


18 comments:

  1. viisisataakuusikymmentäseitsemän - próbowałam przepisać, ale w końcu postanowiłam to skopiować:D Jak to się czyta? xd

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak samo jak się pisze :P "a" z kropeczkami podobnie jak w niemieckim, tylko zmiana jest delikatniejsza. [wiisisataakuusikymmentaseitsemen] mniej więcej :-)

      Delete
  2. na szczęście nie odczułam tego orkanu, ale współczuję innym...
    a fińskie liczebniki-emejzing!

    ReplyDelete
    Replies
    1. u nas też nie było aż tak źle, jak na przykład na pomorzu, ale burza i śnieg jednocześnie, przy silnym wietrze trochę mnie zaskoczyły :-)

      Delete
  3. wooow, myslałam, że tylko po niemiecku słówka rozrastają się do takich absurdalnych rozmiarów :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. najdłużyszy jednowyrazowy liczebnik po niemiecku, to siebenhundertsiebenundsiebzigtausendsiebenhundertsiebenundsiebzig, o ile dobrze pamiętam, bo ostatni raz miałam lekcje tego języka jeszcze w podstawówce

      Delete
  4. U nas część wcale nie dojechały do szkoły, a niektóre placówki w ogóle odwołały lekcje - ciekawie było, nie ma co :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. mój pociąg nie kursował, drzewa spadły na tory w trzech miejscach, a trasa krótka... całe szczęście udało mi się wrócić tego dnia samochodem :-)

      Delete
  5. Matko, jakie to długie słowo, chociaż pewnie jeszcze dłuższe są :)

    ReplyDelete
  6. Piosenka skradła moje serce, jest super!

    ReplyDelete
    Replies
    1. moje też, na okrągło mogę słuchać :)

      Delete
  7. wow zdjęcia są piękne, wręcz inspirujące.
    http://coeursdefoxes.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. Ale świetne zdjęcia. Wszyscy ukazują zimę w jasnych barwach i wgl, a tutaj proszę . Bardzo fajnie ; )
    Poklikasz? http://re-belious.blogspot.com/2013/12/sheinsidecom.html

    ReplyDelete

Dziękuję!